سلبریتی مارکتینگ از امین حیایی تا لیلا حاتمی

حضور امین حیایی در تبلیغ سس بیژن، نوید محمدزاده در تبلیغ سن ایچ، امیرحسین آرمان در تبلیغ پوشاک و حالا تبلیغ جنجالی لیلا حاتمی برای یخچال نمونه‌هایی از فعالیت‌های بازیگران ایرانی در تبلیغات تلویزیون است.

حضور امین حیایی در تبلیغ سس بیژن، نوید محمدزاده در تبلیغ سن ایچ، امیرحسین آرمان در تبلیغ پوشاک و حالا تبلیغ جنجالی لیلا حاتمی برای یخچال نمونه‌هایی از جدیدترین فعالیت‌های بازیگران ایرانی در تبلیغات تلویزیون است.

تبلیغات تلویزیونی توسط ستاره‌های دنیای سینما، موسیقی و ورزش یک امر مرسوم و البته درآمدزا در دنیاست. قطعا بارها سلبریتی‌های خارجی مختلف را در قامت تبلیغ‌کننده یک محصول از تلویزیون کشورشان مشاهده کرده‌اید، اما این بار اینجا می‌خواهیم درباره بازیگران ایرانی در تبلیغات تلویزیون کشورمان صحبت کنیم.

تبلیغات حوزه‌ای است که بسیاری از سلبریتی‌ها در آن فعالیت دارند. بازیگران ایرانی نیز مثل تمام افراد مشهور ایران تاکنون در تبلیغات مختلف فعال بوده‌اند.

البته علاوه بر حضور بازیگران ایرانی در تبلیغات تلویزیون، تعدادی از آنها در تبلیغات روی بیلبوردها هم فعالیت داشته‌اند. قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، تبلیغات توسط بازیگران و سلبریتی‌ها، مدت زیادی ممنوع بود، اما در سال‌های اخیر منع قانونی حضور سلبریتی‌ها و بازیگران ایرانی در تبلیغات تلویزیون برداشته شده است و این روش هم یک راه برای درآمدزایی سلبریتی‌هاست.

تیزرهای تبلیغاتی بازیگران

دستمزد سلبریتی ها برای حضور در برنامه‌های تبلیغاتی بسیار بالاتر از دستمزدشان برای کارهای هنری است، حتی بعضا چند برابر دستمزد شرکت در یک فیلم سینمایی را طلب می‌کنند که منطقی هم هست. در همه جای دنیا همین است. بعضی از چهره‌ها هم بخشی از دستمزدشان را در قالب مشارکت در سود دریافت می‌کنند که این هم یک عرف جهانی است.

به گزارش رونامه هفت صبح، یک کارشناس اظهار کرد که اغلب بازیگران و خود شرکت‌ها قرارداد را محرمانه امضا می‌کنند چون نه تنها افشای اطلاعات مربوط به قراردادها می‌تواند برای آنها حاشیه درست کند بلکه برخلاف معافیت مالیاتی که فعالیت‌های هنری دارند، این دست فعالیت‌ها مشمول مالیات می‌شوند و هر دو طرف باید آن را در اظهارنامه مالیاتی‌شان قید کنند.

سن‌ایچ و نوید محمدزاده

نوید محمدزاده را به نوعی می‌توان سوپراستار سینمای ایران دانست که در اوج محبوبیتش در سینما، وارد عرصه تبلیغات شده است. اغلب سلبریتی‌های هنری و ورزشی بعد از پایان دوران اوجشان وارد حرفه تبلیغات می‌شوند، اما محمدزاده این قاعده را در ایران شکست و با حضور در تبلیغات تلویزیونی سن‌ایچ و همچنین راه‌اندازی برند عطر نوید، فصل جدیدی در فعالیت‌های حرفه‌ای خود آغاز کرده است.

حضور نوید محمدزاده در تبلیغ تلویزیونی آبمیوه سن ایچ از این جهت جالب است که تا پیش از این معمولا همان بازیگرانی که در سریال‌های تلویزیونی می‌دیدیم، زحمت بازی در تبلیغات تلویزیونی را می‌کشیدند اما نوید محمدزاده نه تنها بازیگر تلویزیونی محسوب نمی‌شود بلکه در کارنامه‌اش فیلم‌های زیادی دارد که با سلیقه تلویزیون اصلاً جور نیست.

نکته جالب دیگری که حضور او را در آگهی سن ایچ متفاوت می‌کند، بازی بدون دیالوگش است. عده‌ای می‌گویند محمدزاده برای همین حضور بدون دیالوگ چند دقیقه‌ای، ۸۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است. یک سری منابع نسبتاً آگاه هم گفته‌اند که قرارداد محمدزاده با سن ایچ گسترده‌تر از همین یک تیزر است و دستمزداش هم بین یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. همین یک فاکتور می تواند حضور او را در یک آگهی تلویزیونی را کاملاً توجیه کند، حتی اگر این آگهی، کپی نه چندان حرفه‌ای از یک تیزر خارجی باشد و خیلی‌ها چنین حضوری را با رویه کلی محمدزاده متناسب ندانند. برخی شایعات دیگر نیز می‌گوید نوید محمدزاده می‌خواهد قرارداد یک ساله‌اش با سن‌ایچ را گسترده‌تر کند و به عنوان سفیر این برند در همه مراسم‌ها، بیلبوردها و… این برند حضور داشته باشد. طبق برخی شایعات اگر چنین اتفاقی بیفتد این سلبریتی در حدود ۱۲ میلیارد تومان برای یک سال دریافت خواهد کرد!

نمی‌دانیم ایده مدیران سن ایچ چه بوده که تصمیم گرفته‌اند از نوید محمدزاده برای تیزر تبلیغاتی خود استفاده کنند. شاید مسئله بودجه در میان بوده و یا شاید مسئولان مارکتینگ این برند خوشنام، تصمیم گرفته‌اند از تبلیغات «پپسی» و «پله» الگو بگیرند. با این وجود اما به نظر نمی‌رسد برند سن ایچ از نظر معیارهای مارکتینگ با این سلبریتی چندان هم‌خوانی داشته باشد.

بیژن و امین حیایی

امین حیایی مدتی است که سفیر برند محصولات بیژن شده. حالا نه تنها او را در تبلیغ تلویزیونی سس بیژن می‌بینیم بلکه تصویر بزرگش روی ماشین‌های حمل مواد غذایی و بیلبوردها هم دیده می‌شود.

یکی از هوشمندی‌هایی که سازندگان تبلیغ سس بیژن انجام داده‌اند این است که سبک تیزری که امین حیایی در آن حضور دارد با شوخ و شنگی‌هایی که در سبک بازیگری این سلبریتی می‌بینیم، همخوانی دارد.

تبلیغات سس بیژن یک حاشیه دیگر هم داشته است. شعار تبلیغاتی که بیژن استفاده می‌کند (بیژن خونت که بیفته دیگه خودت نیستی) مشابه شعار تبلیغاتی برند تنقلات اسنیکرز است (وقتی گرسنه‌ای، دیگه خودت نیستی). منتقدان آگهی بیژن نه تنها به کپی بودن شعار اعتراض دارند، بلکه می‌گویند چنین شعاری اصلا با برندی که سس تولید می‌کند همخوانی ندارد.

اینطور که شنیده شده امین حیایی هم برای حضور در سلسله تبلیغات بیژن که شامل تیزر و بیلبورد و… می‌شود، حدودا ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است.

آتیلا پسیانی و چای گلستان

شاید به نظر بیاید حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات، محدود به جوانترهای این حوزه است، اما آتیلا پسیانی این گفته را به راحتی نقض می‌کند. پسیانی با سابقه‌ای بسیار طولانی در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون، در کنار بازیگری و تدریس، وارد تبلیغات هم شده است. او هم مثل بسیاری از بازیگران ایرانی در تبلیغات تلویزیون سراغ محصولات غذایی رفته است. چای گلستان از معروف‌ترین برندها در حوزه نوشیدنی‌هاست که تبلیغ خود را فعلا به دست آتیلا پسیانی داده است.

پسیانی هم مدتی است در تبلیغات چای گلستان دیده می‌شود. او قبلا هم در کمپین تبلیغاتی بانک مسکن حضور داشت اما آنجا فقط از صدای او استفاده شده بود.

این بار همزمان با دیده شدن تصویرش در حال دم کردن چای گلستان بر بیلبوردهای شهر، آگهی تبلیغاتی همین برند از تلویزیون پخش می‌شود. آگهی که از نظر ایده و اجرا صدای خیلی از مخاطبان را در آورده است. انتقاد اصلی آنها به سوژه دم دستی است که برای این آگهی انتخاب شده یعنی استفاده دائم از یک برند در طول سال های متمادی

شنیده‌ها می‌گویند پسیانی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان برای حضور در کمپین های تبلیغاتی چای گلستان دریافت کرده است.

کاله و شقایق دهقان و الهام پاوه‌نژاد و دانیال خیرخواه

«دو خواهر که با وجود اختلاف سلیقه زیاد در همه چیز، بر سر یک برند نوشیدنی خاص (نوشابه لبنی لاکیدو محصول شرکت کاله) توافق دارند». این ایده تبلیغاتی یکی از نوشیدنی‌های زیرمجموعه کاله است که شقایق دهقان در آن بازی می‌کند و روی آنتن تلویزیون می‌رود.

ایفاکننده چند کاراکتر به یادماندنی تاریخ طنز تلویزیون این روزها در تلویزیون نوشابه بدون قند تبلیغ می‌کند. البته او قبل تر یک نوع مایع ظرفشویی تبلیغ می‌کرد که دیگر خبری از آن تبلیغ نیست و مشخص است که شقایق دهقان طرف قرارداد خود را تغییر داده است.

شقایق دهقان جزو سلبیریتی‌هایی است که قبلا هم سفیر برند شوینده سیف بود و در کمپین‌های تبلیغاتی آن که بیشتر در فضای مجازی منتشر می‌شد، حضور پیدا می‌کرد. جالب اینکه دهقان در یکی از استندآپ کمدی‌هایی که برای برنامه خندوانه اجرا کرد، با زبان طنز به اغراق‌آمیز بودن آگهی‌های تبلیغاتی پرداخته بود، به همین دلیل هم هر وقت سر و کله‌اش در یکی از همین آگهی‌ها پیدا می‌شود، خیلی‌ها یاد همان استندآپ می‌افتند.

گفته می‌شود مبلغ دریافتی او کم‌تر از ۵۰۰ میلیون تومان است.

الهام پاوه‌نژاد هم جزو سلبیریتی‌هایی است که به تازگی برای برند کاله تبلیغ می‌کند. او در تیزر ماست و نوشیدنی کفیر ناری کاله که برای اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی کاله ساخته شده، بازی کرده است.

گفته می‌شود مبلغ دریافتی او کم‌تر از ۳۰۰ میلیون است.

دانیال خیرخواه که یک اینفلوئنسر اینستاگرامی است، بالاخره پست‌های تبلیغاتی خود را شروع کرد. او برای ماست و نوشیدنی کفیر ناری کاله یک ویدئو ساخته که بسیار حرفه‌ای است.

دانیال خیرخواه برای هر پست اینستاگرامی خود مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کند اما قراردادش با کاله ۵ ماهه است و بنابراین قیمت کم‌تری گرفته است. شنیده‌ها حاکی از این است که حدود ۸۰ میلیون تومان برای این ساخت این ویدئو گرفته است.

آدامس دنکسیر و پوریا پورسرخ

مدال یکی از انتخاب‌های عجیب و غریب قطعا به آدامس دنکسیر می‌رسد. این آدامس، پوریا پورسرخ را به عنوان سفیر برند خود انتخاب کرده که جای سوال است چه معیاری برای انتخاب او وجود داشته است. از سوی دیگر بیلبوردها و تیزرهای این برند همه چیز را تداعی می‌کند جز آدامس!

گفته می‌شود رقم دریافتی او برای این تیزر تبلیغاتی کم‌تر از ۵۰۰میلیون تومان است.

غذای آماده ب.آ و برزو ارجمند

چهره نام‌آشنای طنزهای مهران مدیری این روزها در تلویزیون پشت میز آشپزخانه و در حال تبلیغ مواد غذایی ب. آ دیده می‌شود. از گوشه و کنار خبر می‌رسد که ارجمند برای تبلیغ این محصول در تلویزیون در حدود 300 تا 400 میلیون حقوق دریافت کرده است.

غذای آماده ب.آ برای تبلیغ فلافل خود از برزو ارجمند استفاده کرده و این سلبریتی حضور پررنگی در این تیزر دارد. برزو ارجمند در این تیزر حاضر شده لباس آشپزی به تن کند و دیالوگ‌های گل درشت تبلیغاتی و البته نه چندان بامزه آن را بیان کند.

گفته می‌شود رقم دریافتی او برای این تیزر تبلیغاتی کم‌تر از ۴۰۰ میلیون تومان است.

چای کاپیتان و امیرعباس گلاب

چای کاپیتان که مدیرعامل‌اش دوستی و رفاقت دیرینه و نزدیکی با امیرعباس گلاب دارد، از چند سال پیش که این خواننده هنوز به شهرت نرسیده بود از گلاب استفاده می‌کرد.

حالا که آقای گلاب مشهور شده و تقریبا جزو سلبریتی‌ها محسوب می‌شود، تیزرهای بیشتری برای این برند بازی می‌کند.

در این تیزر از صدای این خواننده نیز استفاده می‌شود تا افرادی که با چهره او آشنایی ندارند حداقل از روی صدایش او را بشناسند!

رستوران ارکیده و یکتا ناصر و خانواده

رستوران ارکیده که جزو رستوران‌های مشهور شهر و جاده چالوس و شمال کشور محسوب می‌شود از حضور یکتا ناصر و همسرش برای تبلیغ‌های بیلبوردهایش استفاده کرده.

شهر فرش و پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی مدت‌هاست که به عنوان سفیر برند شهر فرش مشغول به کار است و به نظر می‌رسد جزو معدود انتخاب‌های نسبتا مناسب در میان سلبریتی ها و برندها است.

چند انتخاب مناسب در میان سلبریتی‌ها

سیروان، زانیار، گلزار و سان‌استار و سانی‌نس

این دو برند آبمیوه از سفیران برند مناسبی استفاده کرده‌اند که فضای انرژیک و جوانانه سان‌استار و سانی را به مخاطبان منتقل می‌کند. سان‌استار با هوشمندی بالا به دنبال یک چهره مشهور رفت و موفق از آب درآمد. شایعه است که منفعت مالی این قرارداد برای سیروان در حدود ۵ میلیارد تومان در سال است. برند سانی‌نس دقیقا زمانی به سراغ گلزار رفت که ایده همکاری سان‌استار با سیروان جواب گرفت.

سانی نس و گلزار

سوپراستار دهه هشتاد سینمای ایران چند سال قبل تبلیغ یک نوع آبمیوه را از تلویزیون برعهده داشت. البته گلزار به دلیل ظاهر و استایلش بسیار مورد توجه برنده های مختلف به خصوص پوشاک برای تبلیغات است، اما اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی او خارج از تلویزیون اتفاق می‌افتد و حتی اولین بیلبوردهای تبلیغاتی مربوط به فعالیت‌های اوست

قرارداد سانی‌نس و گلزار در سال ۱۳۹۶ شروع شد و تا سال گذشته هم ادامه داشت. اولین حضور گلزار برای سانی‌نس تقریبا همزمان شد با اکران فیلم سلام بمبئی. به همین دلیل قیمت گلزار بالا بود و امکان همکاری همه‌جانبه وجود نداشت. شایعه شده گلزار در آن زمان برای چند فریم عکاسی و چند ثانیه حضور در تیزر تبلیغاتی این برند، مبلغی در حدود یک میلیارد تومان دریافت کرده بود.»

خانه مد راد و مهدی پاکدل

انتخاب مهدی پاکدل به عنوان سفیر برند خانه مد راد نیز جزو انتخاب‌های مناسب محسوب می‌شود. تیپ و پوشش این سلبریتی با نوع تبلیغات این برند همخوانی دارد و عکس‌ها و تیزرها نیز بسیار حرفه‌ای تهیه شده است.

نوین چرم و بهرام رادان و بهنوش طباطبایی و رضا یزدانی

نوین چرم توانست با انتخاب بهرام رادان به عنوان سفیر برند خود، بهترین استفاده از این سلبریتی را داشته باشد. نوین چرم با استفاده از بهرام رادان توانست به برندینگ خوبی دست پیدا کند. بهنوش طباطبایی هم انتخاب مناسب دیگری بود که البته چند ماه بعد از اکران بیلبوردهای آن، ایراد ممیزی گرفته و برای همیشه از سطح شهر جمع‌آوری شد. رضا یزدانی نیز با پوشیدن کت‌های چرم عجیب و غریب خود در همه کنسرت‌هایش به تبلیغ نوین چرم پرداخت .

امیرحسین آرمان و ال سی من

امیرحسین آرمان هم از آن سلبریتی‌هایی است که خیلی زود وارد حوزه تبلیغات و برندینگ شد. او بلافاصله پس از سریال محبوب و پرمخاطب مانکن با تیزرهای خوش‌ساخت پوشاک ال سی من به میان آگهی‌های بازرگانی تلویزیون آمد و از محبوبیتش در مانکن استفاده کرد تا در کنار بازیگری، از این طریق هم درآمدزایی کند. دستمزد امیرحسین آرمان برای تبلیغ لباس‌های ال سی من نامشخص است و هنوز معلوم نیست که این همکاری ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

روغن بهار و سحرولدبیگی و نیما فلاح

این زوج پرانرژی و خوش خنده خیلی وقت است که دیگر در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی دیده نمی‌شوند و آخرین تصویری که مخاطب از آنها به خاطر دارد، مربوط به مجموعه کارهای مهران مدیری است. فلاح و ولدبیگی چند وقت قبل بصورت ناگهانی با تبلیغ روغن بهار روی آنتن تلویزیون دیده شدند و مدتی هم تیزر تبلیغاتی‌شان جزو آن تیزرهایی بود که زیاد پخش می‌شد، اما در حال حاضر خبری از آنها نیست!

و حالا تبلیغ عجیب لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در تازه‌ترین فعالیت ش به تبلیغ یک برند ایرانی یخچال پرداخته است تا پس از سال‌های حضور موفق در سینما، خودش را با تجربه ای جدید محک بزند. البته از زمان پخش این تبلیغ تا این لحظه، این اتفاق با واکنش های تندی از سمت مردم در فضای مجازی مواجه شده است. این بازیگر در پرونده کاری خود نقش های درخشان و بسیار جذابی را ایفا کرده و از این بابت مورد انتقاد کاربران است که با وجود بازی در این همه فیلم ها و سریال های جذاب ، با بازی در این تیزر سطح پایین ، به سوابق هنری خود لطمه زده است .

رازهای مشارکت برندها و سلبریتی‌ها

یک کارشناس تبلیغات که مشاور تبلیغاتی خیلی از چهره‌های معروف برای بستن قرارداد با شرکت‌های تجاری است درباره عرف دستمزد بازیگران برای شرکت در تبلیغات تلویزیونی به روزنامه همشهری می‌گوید:

«نمی توان دقیقا عدد داد. دستمزد به خیلی چیزها بستگی دارد مثلا مدت قرارداد، مدیایی که قرار است در آن تبلیغات منتشر شود، میزان حضور بازیگر در برنامه‌های تبلیغاتی و… مثلا یک بازیگر مثل امین حیایی می‌شود سفیر یک برند و باید در افتتاحیه‌ها و برنامه‌هایی که از سوی شرکت بیژن برگزار می‌شود، هم حاضر شود. خب قطعا چنین قراردادی خیلی مبلغ بالایی دارد نسبت به قرارداد بازی در یک یا چند تیزر یک‌دقیقه‌ای.»

او به محرمانه بودن مبلغ قراردادها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اغلب بازیگران و خود شرکت‌ها قرارداد محرمانگی هم امضا می‌کنند چون نه تنها افشای اطلاعات مربوط به قراردادها می‌تواند برای آنها حاشیه درست کند بلکه برخلاف معافیت مالیاتی که فعالیت‌های هنری دارند، این دست فعالیت‌ها مشمول مالیات می‌شوند و هر دو طرف باید آن را در اظهارنامه مالیاتی‌شان قید کنند. بنابراین ترجیح داده می‌شود حرفی در این مورد زده نشود اما می‌توان گفت که دستمزد بازیگران برای حضور در برنامه‌های تبلیغاتی بسیار بالاتر از دستمزدشان برای کارهای هنری است، حتی بعضا چند برابر دستمزد شرکت در یک فیلم سینمایی را طلب می‌کنند که منطقی هم هست. در همه جای دنیا همین است. بعضی از چهره‌ها هم بخشی از دستمزدشان را در قالب مشارکت در سود دریافت می‌کنند که این هم یک عرف جهانی است.»

او به دردسرهایی که برندها برای پیدا کردن بازیگر مناسب و بستن قرارداد با او دارند هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اول اینکه باید بازیگری پیدا شود که کار را قبول کند. خیلی از چهره‌ها حاضر نیستند در تبلیغات حاضر شوند و راضی کردن آنها سخت است بعد که آنها راضی شدند، باید وارد پروسه دریافت مجوز از صدا و سیما بود چون سازمان اجازه حضور هر هنرپیشه‌ای را در آگهی‌های بازرگانی نمی‌دهد. مثلا می‌دانم در مورد نوید محمدزاده پروسه خیلی طولانی طی شد که مسئولان سازمان به حضور او رضایت بدهند که بخشی از دلیل رضایتشان هم خوش‌نام و قدیمی بودن برند سن‌ایچ بود، چه‌بسا اگر یک برند تازه‌کار چنین درخواستی داشت اصلا موافقت نمی‌شد. مرحله بعد هم راضی کردن بازیگر برای بندهای مختلف قرارداد است. مثلا در مورد برند شوینده‌ای که خانم حمیدی در تبلیغات شهری آن حضور دارند و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هم دستمزد گرفته‌اند، ابتدا قرار بود افراد دیگری حاضر باشند اما با آنها توافق نشد.»

چرا از سلبریتی‌ها در تبلیغات استفاده می‌کنیم؟

هر شخص مشهور زمانی که یک محصول را تایید می‌کند منجر به فروش عظیم آن می‌شود. البته استفاده از سلبریتی‌ها در تبلیغات هم جنبه مثبت دارد هم منفی چراکه این جنبه‌ها عمیقاً به روانشناسی و رفتارگرایی مشتریان بستگی دارد.

استفاده از افراد مشهور برای فروش یک محصول، مفهوم جدید و تازه‌ای نیست. در اواسط دهه ۱۸۰۰ داروهای آزاد، از ملکه‌ها و پاپ‌ها تائیدیه می‌گرفتند. هرچند زمان تغییر کرده است و روش‌ها تکامل‌یافته‌اند اما همان مفهوم اصلی که در آن زمان صحیح به نظر می‌رسید، امروزه اثبات‌شده است.

سلبریتی مارکتینگ باعث به وجود آوردن شانس بیشتری برای فروش بهتر محصولات پیشنهادی است. هنگامی‌که سلبریتی‌ها محصولی را تائید می‌کنند، بعضی از خصیصه‌های شخصی خودشان را به محصول انتقال می‌دهند.

انتخاب سلبریتی مناسب برای یک کمپین سلبریتی مارکتینگ

زمانی که مصرف‌کنندگان تبلیغات را می‌بینند و باور می‌کنند که فرد مشهور برند را تائید می‌کند، «تطبیق ایجاد می‌شود» و مصرف‌کنندگان به سمت برند کشیده می‌شوند و تأثیر تبلیغات افزایش می‌یابد. اگر سلبریتی تائیدکننده در یک کمپین، خارج از محل به نظر برسد، تأثیر آن قدرت کمتری دارد.

دو عامل اساسی برای بازاریابان هنگامی‌که به دنبال سلبریتی تاییدکننده برای محصولاتشان هستند باید در نظر گرفته شود:

اعتبار: تخصص و قابل‌اعتماد بودن

جذابیت: دوست‌داشتنی بودن، شهرت و زیبایی

برای مثال، به نظر می‌رسد برای یک مشتری، فرد مدال‌آور و قهرمان المپیکی مانند مایکل فلپس برای تائید یک دست چاقو اصلاً جذابیتی ندارد؛ اگرچه فلپس یک برند لوازم منزل است و برای اکثر مصرف‌کنندگان آشنا است. مصرف‌کنندگان به تخصص مایکل فلپس در زمینه لوازم‌خانگی به‌اندازه‌ سرآشپز، جوردن رامسی، اعتماد ندارند.

برخی از مصرف‌کنندگان ممکن است بر این باور باشند که قرار دادن یک سلبریتی در یک آگهی تبلیغاتی، صرفاً ساخت یک تبلیغ معمولی است و تنها می‌تواند جذابیت جنسی برند را افزایش دهد؛ به همین خاطر اگرچه فلپس یک فرد خوش‌هیکل و دوست‌داشتنی است، اما برای فروش چاقو مناسب نیست. پژوهش‌ها دراین‌باره نشان می‌دهد که فاکتورهایی مانند قابل‌اعتماد بودن بیش از جذابیت یک سلبریتی اهمیت دارد.

«تطبیق فرضیه» باعث ایجاد مبنایی خوب برای تعیین اثربخشی استفاده از سلبریتی‌ها در تبلیغات می‌شود اما عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ دیگری برای تعیین موفقیت بازاریابی سلبریتی‌محور وجود دارد. تحقیق کلینتون آموس و همکارانش (با عنوان: بررسی رابطه بین تأثیرات تائید سلبریتی‌ها اثربخشی تبلیغات) خصوصیاتی برای تعیین موفقیت یا شکست یک کمپین سلبریتی‌محور به شرح زیر ارائه کرده‌اند:

عملکرد سلبریتی: سطح دستاوردها یا موفقیت‌هایی که سلبریتی در زندگی‌اش به دست آورده است.

اطلاعات منفی: اتفاقات، موقعیت‌ها یا خصوصیات منفی که مصرف‌کنندگان آن‌ها را با سلبریتی مرتبط می‌دانند

اعتبار سلبریتی: آیا سلبریتی می‌تواند به‌عنوان یک منبع معتبر اطلاعات درباره محصول، قابل‌اعتماد باشد؟

تخصص سلبریتی: آیا سلبریتی در این حوزه تخصصی دارد؟

قابل‌اطمینان بودن سلبریتی: میزان اطمینانی که مصرف‌کنندگان به سلبریتی دارند

جذابیت سلبریتی: آیا سلبریتی از جنبه فیزیکی و جسمانی، جذاب است؟

شهرت و محبوبیت سلبریتی: آیا مصرف‌کنندگان سلبریتی را می‌شناسد؟

تطابق محصول با سلبریتی: آیا محصول یا برند با سلبریتی مرتبط است و تایید آن توسط سلبریتی معنادار است؟

در این مطلب به بررسی نقش سلبریتی‌ها در تبلیغات در جذب و اعتمادسازی در مصرف‌کنندگان پرداختیم. به اینکه یک سلبریتی چقدر می‌توانند مشتریان را درگیر برند کرده و فروش محصول را افزایش دهند. اما شما درباره حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات و سلبریتی مارکتینگ چه نظری دارید؟ به نظر شما آیا تبلیغات سلبریتی‌محور در ایران می‌تواند فروش محصول را بالا ببرد؟ فکر می‌کنید کدام سلبریتی در ایران توانسته است موفقیت تجاری بیشتری برای برندها ایجاد کند؟

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.

Secured By miniOrange